سازمان امور مالیاتی شرایط معافیت برخی صاحبان مشاغل از صدور و ثبت صورتحساب الکترونیکی نوع اول و دوم را اعلام کرد. بر اساس بخشنامه جدید، صاحبان مشاغلی که مجموع فروش کالا و خدمات آنها در سال ۱۴۰۵ کمتر از ۱۲۰ میلیارد ریال معادل ۱۲ میلیارد تومان باشد، در صورت داشتن شرایط قانونی، از صدور این […]
سازمان امور مالیاتی شرایط معافیت برخی صاحبان مشاغل از صدور و ثبت صورتحساب الکترونیکی نوع اول و دوم را اعلام کرد. بر اساس بخشنامه جدید، صاحبان مشاغلی که مجموع فروش کالا و خدمات آنها در سال ۱۴۰۵ کمتر از ۱۲۰ میلیارد ریال معادل ۱۲ میلیارد تومان باشد، در صورت داشتن شرایط قانونی، از صدور این صورتحسابها معاف خواهند بود.
به گزارش آرمان جوان، این معافیت مشمول صاحبان مشاغلی است که تا پایان سال ۱۴۰۴ از صدور صورتحساب الکترونیکی معاف بودهاند یا فعالیت خود را از سال ۱۴۰۵ آغاز کردهاند. با این حال، همه فعالان اقتصادی نمیتوانند از این حکم استفاده کنند و برای برخی گروهها، الزام صدور صورتحساب الکترونیکی همچنان برقرار است.
سقف معافیت صورتحساب الکترونیکی؛ ۱۲ میلیارد تومان فروش در سال ۱۴۰۵
مطابق بخشنامه رئیس کل سازمان امور مالیاتی، معیار استفاده از معافیت در سال ۱۴۰۵، مجموع فروش کالا و خدمات مؤدی است. صاحبان مشاغل واجد شرایط تا زمانی که فروش سالانه آنها از ۱۲۰ میلیارد ریال عبور نکرده باشد، از صدور و ثبت صورتحساب الکترونیکی نوع اول و دوم در سامانه مؤدیان معاف هستند.
این سقف برای هر پرونده مالیاتی اشخاص حقیقی، اعم از پروندههای انفرادی یا مشارکتی، ملاک قرار میگیرد.
عبور از سقف فروش چه زمانی الزام صدور صورتحساب ایجاد میکند؟
اگر فروش مؤدی در سال ۱۴۰۵ از نصاب ۱۲۰ میلیارد ریال عبور کند، معافیت او از ابتدای دومین دوره مالیاتی پس از پایان دورهای که در آن از سقف عبور کرده است، از بین میرود و باید مطابق مقررات نسبت به صدور و ثبت صورتحساب الکترونیکی نوع اول یا دوم اقدام کند.
در بخشنامه، برای تعیین شرایط سال ۱۴۰۵ همچنین نصابهای سالهای گذشته مورد توجه قرار گرفته است؛ این نصاب برای سال ۱۴۰۲، ۱۸۰ میلیارد ریال و برای سالهای ۱۴۰۳ و ۱۴۰۴، ۱۴۴ میلیارد ریال اعلام شده است.
چه گروههایی حتی با فروش پایین هم معاف نیستند؟
برخی فعالان اقتصادی فارغ از میزان فروش سالانه، مشمول این معافیت نیستند و همچنان باید صورتحساب الکترونیکی صادر کنند. این گروهها شامل موارد زیر هستند:
- اشخاص حقوقی موضوع فصل پنجم باب سوم قانون مالیاتهای مستقیم؛
- برخی مشاغل پزشکی، پیراپزشکی، داروسازی، داروخانهها، دامپزشکی و فروشندگان تجهیزات پزشکی و همچنین فعالان کسبوکارهای حقوقی مانند وکالت و مشاوره حقوقی؛
- عرضهکنندگان کالا و خدمات مرتبط با طلا، جواهر و پلاتین؛
- فروشندگان مواد معدنی به واحدهای فرآوری مواد معدنی مشمول حکم قانونی؛
- واحدهای تولیدی، صنعتی، معدنی و خدماتی آلایندهای که طبق تشخیص سازمان حفاظت محیط زیست، استانداردهای زیستمحیطی را رعایت نمیکنند.
یکبار خروج از معافیت، بازگشت را ساده نمیکند
یکی از نکات مهم بخشنامه جدید مربوط به مؤدیانی است که در یک دوره از شرایط معافیت خارج میشوند؛ برای مثال فروش آنها از نصاب تعیینشده عبور میکند یا نام واحد آنها در پایگاه واحدهای آلاینده قرار میگیرد.
طبق بخشنامه، حتی اگر در دورههای بعد فروش مؤدی کاهش پیدا کند یا مشکل آلایندگی برطرف شود، امکان استفاده مجدد از این معافیت صرفاً به دلیل تغییر شرایط ایجاد نخواهد شد.
رسید کارتخوان تا پایان ۱۴۰۵ چه حکمی دارد؟
سازمان امور مالیاتی در بخش دیگری از این مقررات اعلام کرده است اگر مؤدی تنها یک نوع کالا یا خدمت عرضه کند یا کالاها و خدمات او مشمول یک نرخ یکسان مالیات بر ارزش افزوده باشند، رسید دستگاه کارتخوان بانکی یا درگاه پرداخت الکترونیکی تا پایان سال ۱۴۰۵ میتواند به عنوان صورتحساب الکترونیکی محسوب شود.
همچنین فروش کالا و خدمات فعالان اقتصادی که مشمول فراخوانهای مالیات بر ارزش افزوده نیستند، تابع حکم تبصره ۲ ماده ۱۴ مکرر قانون پایانههای فروشگاهی و سامانه مؤدیان خواهد بود.
بر این اساس، بخشنامه جدید سازمان امور مالیاتی از یک سو دامنه معافیت برخی صاحبان مشاغل را بر اساس سقف فروش مشخص کرده و از سوی دیگر، گروههایی را که به دلیل نوع فعالیت یا وضعیت قانونی خود همچنان مکلف به صدور صورتحساب الکترونیکی هستند، مشخص کرده است.






















































